nybyggarna.blogg.se

Lets go around the world

Temple of heaven

Publicerad 2013-05-25 09:28:00 i Peking,

Idag kom vi upp, tog taxi checkade ut och lämnade våra otroligt hårda sängar och begav oss till Temple of heaven och parken templet ligger i. Och vi är nog eniga om att det är den bästa upplevelsen vi har haft. Det var par-dans bland de äldre, tai chi lite här och var, badminton mitt i vägen, kick med fjäder-grej, strand-tennis med fjäderboll. Vi gjorde de två sistnämnda, och vi köpte varsitt.. Jag och rebecka köpte även varsitt band, sånt roligt man kan dansa runt med. Tyckte vi var en bra idé. Själva Temple of heaven , det var häftigt. Ett runt tempel, fullt med rosor nedanför, och det var ungefär det. Men fint var det. En annan rolig historia är den att kineser tycker om blonda västerlänningar.. jag och rebecka har varit med på en hel del bilder. Fem kameror räknade jag samtidigt. Mest ungdomar men även äldre par och en mamma som ville ha med sitt barn med oss. Och en man som förföljde oss med ett stort tele-objektiv.. Lite fascinerande hur de kan fascineras så mycket utav blondiner. Ellen har aldrig varit så glad över att vara brunett. 

Efter att vi sett templet, lekt av oss och ätit en glass begav vi oss till Pearl market, i moped-taxi, kul upplevelse och givetvis blev vi lurade på priset.. Men vi hann göra fynd på marknaden idag också, såsom drakar, mobilskal, skärp kamera-väska och ännu ett par skor. Försäljarna har en tendens att ta lite på en när de går förbi för att sälja sina grejer, och idag tog en kvinna, två huvud kortare än mig, på min arm och sen höll kvar lite. Började skratta, tog på mitt armhår och sa "monkey"...... Gav henne en evil eye och gick snabbt därifrån. Inget bra försäljningsknep.
Nu är vi tillbaka på hostelet, funderar på vad vi ska göra våra sista timmar i Peking, våra sista timmar på den här resan...

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela