nybyggarna.blogg.se

Lets go around the world

Sydney

Publicerad 2013-03-31 13:38:59 i Australien,

helgen har vart hur skön som helst! Har bott hos Ellens faster i Mono Valley. Och det menas med att vi har legat på stranden, fått färg och badat i havet. Och söndagen har spenderats på Palm beach, mer färg och mer badande. Skööön helg. Nu är vi tillbaka i storstaden. Sitter och kollar ut över Opera-huset, väldigt fint by night. Imorgon står Blue Mountains på schemat, upp tidigt och åka buss. Cya

Publicerad 2013-03-28 11:15:50 i Nya Zeeland,

Första dagen i Sydney snart avklarad. Och vi gillar det. Har mest strosat runt i värmen, en sådär 30 +grader. Men regn har vi minsann fått här på kvällskvisten. vi har ätit lunch vid opera-huset, gick inte njuta alltför mycket pga av alla förbannade fiskmåsar. Åkt city rail till king's cross och var glada för att vi inte bodde där.. Nu bor vi på 790 George street, trivs mycket bra! Ikväll ska vi fira påsk i vårt lilla rum, har köpt varsin påskhare. kommer bilder alldeles snart.

Sydney

Publicerad 2013-03-28 03:47:11 i Nya Zeeland,

Helloooooo Sydney! Lång natt med nattbuss. Men värt. Nu väntas surfing, opera-huset, zoo, hälsa på Ellens släkt, bondi beach och mer. cya

Melbourne, Australien!

Publicerad 2013-03-28 03:43:34 i Nya Zeeland,

We're arrived! tyvärr har becka lämnat oss för en månad, men vi ses i Singapore, så nu är det Ellen o Linnea som fortsätter resan genom Australien! vi bor på ett riktigt fräscht hostel, lite dyrt, men med utsikten fr köket blir det värt. Melbourne älskar vi redan. Vi har hunnit upptäcka Queen Victoria Market, där vi har handlat färska frukter och grönsaker och köttfärs. Fått tips om Melbourne av ett trevligt butiksbiträde. Druckit öl på en roof top bar med fantastik utsikt över Melbourne. tagit sovmorgon. Blivit förbannade över hur förbannat svårt det är att få ett visum till Kina. ALLT KRÅNGLAR. Träffade en kille som hade varit där tre dagar i rad för att allt va fel.. Sen att visumet kostar 1400kr gör inte saken bättre. men det tar vi i Brisbane, för nu är det påsk och allt är stängt. Idag blir det akvarium, stranden, barhäng och fest! cya

phone

Publicerad 2013-03-23 17:47:53 i Nya Zeeland,

Någon som är förvånad att Rebecka glömde sin telefon där den laddades och fick gå ut ur säkerhetskontrollen igen för att hämta den? Och det roliga är att den har inte laddats.

At the airport

Publicerad 2013-03-23 13:44:53 i Nya Zeeland,

Klockan är alldeles för mycket, alldeles för lite sömn, och alldeles för många timmar tills flyget tar oss till ett helt nytt land, Australien!

Queenstown - Christchurch

Publicerad 2013-03-23 09:27:13 i Nya Zeeland,

Efter en del festande, adrenalinkickar och fantastiska vyer har vi lämnat älskade Queenstown. Med en bussresa på 8h befinner vi oss nu i Christchurch. Dock kommer vi inte få se så mycket av vad staden har att erbjuda, då vi kommer spendera natten på flygplatsen. För att imorgon, 6.30 för att vara exakt, kommer vi ta flyget till Melbourne, Australien.

It's been a good day in Queenstown

Publicerad 2013-03-21 08:10:39 i Nya Zeeland,

https://cdn2.cdnme.se/3932009/7-3/pic_514aafa89606ee206c0f294a.jpg" class="image">

https://cdn3.cdnme.se/3932009/7-3/pic_514aafa99606ee20d699a065.jpg" class="image">

https://cdn2.cdnme.se/3932009/7-3/pic_514aafb2e087c3134a80b375.jpg" class="image">

https://cdn3.cdnme.se/3932009/7-3/pic_514aafc0e087c31363c31769.jpg" class="image">

Queenstown

Publicerad 2013-03-20 13:14:56 i Nya Zeeland,

Well Hello! Nu är vi i queenstown! Älskar det redan. Hänt mycket de senaste dagarna, drar snabb-versionen. Vi har firat st Patricks day i Westport, åkt alldeles för mycket buss, sovit i ödemarken i Lake Mahinapua, fin sjö dock. Väldigt primitivt boende, och dyrt, men på kvällen var det fest! Tema Vatten, vi gick med armpuffar och simglasögon och såpbubblor. Gått på hajk i Franz Josef, sett glaciären. Festat lite till, "beach party". Och lämnade vår kiwi-buss och drog en lång busstur ner hit till queenstown. Fantastiskt vackert här på sydön! Höres

Sydön!

Publicerad 2013-03-14 22:06:00 i Nya Zeeland,

Vi har nu lämnat Wellington, lite mer uppdatering kommer med bättre internet. Men nu är vi påväg mot nya äventyr, Sydön och Kaiteriteri, eller Kaikurykury som becka sa.

Wellington

Publicerad 2013-03-12 07:45:00 i Nya Zeeland,

Hello ! nu har vi landat i Wellington, och vi trivs som fisken i vattnet. bilresan ner tog en ca 6h men som tur val var det rakstrcka, och det tackar vi for ! som sagt, nu ar vi i wellington hos ellens farfar ! fantastisk lagenhet, kvallsol over havet, ingen som klagar. vi har ett eget badrum och en dubbelsang och en madrass. helt ok ! sa nu ska vi njuta lite extra i tre natter till. och vi har fatt en guidad tur genom wellington, atit underbart god fish n chips, atit ost och druckit vin och ol. ja vi har atit en del. ikvall ska vi se vad wellingtons bar-liv har att erbjuda, vi ska mota upp 3 st fr england och ta en drink eller tva. och nar vi ar har ska vi minsann forsoka fa upp lite bilder ! vill ni ha va ? pat, thank you so much for having us here !

45 sekunder fritt fall

Publicerad 2013-03-10 20:01:37 i Nya Zeeland,

Förresten, vi har glömt nämna något jag och Rebecka gjort.
medan Linnea strosade runt på Russels gator slängde vi oss ur ett plan.
45 sekunder fritt fall och med den bästa tänkbara utsikten.
kommer göra det igen. och igen.

Taupo

Publicerad 2013-03-10 11:43:29 i Nya Zeeland,

Nu var det dags att se vad taupo hade att erbjuda. Vi tänkte lite, det är ju lördag, vi har två nätter bokade, vi är sugna på sangria, vi går ut! Vi gjorde ett tappert försök till en god sangria, och varken bringare eller glas är tillgängligt när man är backpacker, så det fick bli i en burger king-mugg, en kåsa och en termos. Sangria backpacker-style. men vi hade det trevligt tills vi frös och insåg hur trötta vi var. Så kl 12 var vi i säng. men en sovmorgon till kl 9 unnade vi oss! Sedan var det dags att upptäcka igen. Bilen tog oss till Haku falls! Ska lägga in bilder.. och en vandring på ca 40 min tog oss till hot springs, en plats i floden där det var väldigt väldigt varmt på vissa ställen, och grunt var det, en 30 cm. Men där låg vi och plaskade som vita valar. Och solbrända blev vi. Med betoning på bränd. Efter lite utmattning och vätskebrist var det bara att vandra tillbaka 40 min. Och vidare så becka kunde få bada i floden på riktigt. Väl tillbaka var ju klockan bara halv 5. Så vad gjorde vi då? Joho då gick vi ner till hamnen och hoppade på en segelbåt. Seglade runt i ca 2h på Lake Taupo, himla mysigt. Såg en vulkan ryka, berget där Mordor utspelar sig. Kristallklart vatten där både Ellen o becka badade. Varmt var det inte. Så det är vad vi har gjort i taupo! Imorgon har vi en go 5-6 timmars bilfärd framför oss. Nästa destination: Wellington!

Gisborne

Publicerad 2013-03-10 11:34:00 i Nya Zeeland,

IHalli hallå! Dagarna går i ett. Sitter vi inte i bilen så går vi på hajk på någon vandringsled som leder oss till ett vackert ställe. efter vår visit i rotorua så tog lilla flingan till Gisborne! det var en bit, 3-4 timmar. Och på den här Pacific coast highway igen.. Men det gick mycket bra! inga felkörningar, inget köra fel sida av vägen. Framme i Gisborne checkade vi in på ett mysigt hostel, kollade in stranden, för själva Gisborne va inte så mycket att ha. Kvällen blev lugn, för vi skulle minsann upp kl 06.00 dagen efter, för att vara de första i världen att se soluppgången. Så vi packade ihop vår frukost, körde till stranden, satt på en liten filt och hade det trevligt, trots kylan. Och nån gång mellan 06.45-06.57 skulle solen gå upp. Den kom aldrig. Det bestämde sig för att vara förbannat mycket moln.. Men en solstrimma såg vi! och frukost på stranden är aldrig fel (kommer på massa undanflykter för ett misslyckande..). Iaf, lite senare skulle vi ju surfa!!! astaggade, och pga för mycket vind fick vi åka 5 mil bort, lite dyrare, men lite mer surfande och lätt värt. Surfing with Frank. En 70+are, hur go som helst. Och vi hade nog de roligaste två timmarna där vi plaskade runt bland de höga vågorna, och stod det gjorde vi minsann på brädan! catch a wave. solbrända som bara den, rosa, röd, lite allt möjligt var vi, så tog vi bilen ner/upp till Taupo!

Swenglish

Publicerad 2013-03-07 09:50:21 i Nya Zeeland,

Rätt kul det här med engelska och svenska, hur fel det verkligen kan bli. Såsom fraser: "Im gonna swim". Skulle betyda, "jag skulle svimma"
Eller "I burnt My forest". Vilket skulle menas, "jag har bränt min panna". Allt detta sas till engelskaspråkiga personer. Men vad gör man inte för att underhålla lite?

Rekorderlig

Publicerad 2013-03-07 09:48:18 i Nya Zeeland,

Har bara ett litet tips, tydligen är rekorderlig väldigt populärt här, den svenska cidern. Så om ni får för er att, "ja en cider vore ju gott när vi sitter i baren", så tänk om. En cider ute kostar 15$, det är ca 90kr. Ovärt.

Hobbiton

Publicerad 2013-03-07 09:46:34 i Nya Zeeland,

Upp igen, tidigt. Men behöver sömn? Bussen skulle hämta oss 8.15 för att ta oss till Hobbiton! behöver vi säga att alla tre sov rätt hårt under den 1 timmes bussfärd? Det var så sjukt värt o åka den guidade turen. Vi fick se hela hobbiton, exakt som från filmerna, 45 olika hobbit-Hole var gjorda, och det var enbart dörrar, ingen rum bakom. Turen slutade med cider/öl på Green dragon. Nu hade ju dagen bara börjat! efter lite mat tog vi vår bil till Wai o tapu. Krater som det ryker ur, svavel som luktar. Kan ju också tillägga att hör i rotorua luktar det gammalt ägg.. Så när vi väl kom till parken där kraterna och sjöarna fanns var det bara att hålla för näsa o mun. Men det var det värt, häftig natur, och alla möjliga färger. Orange i champagne pool (den ni får upp om ni googlar på det). Där kunde det bli upp till 300 grader, vi va bra sugna på att känna.. det fanns en lime-grön sjö, verkligen grön. Lite rosa och lite gult här o där. Men en timme räckte, tror vi alla mådde lite illa av lukten.. men dagen var inte slut, drog oss vidare till mud pool, en liten lera-sjö som det kokade i, häftigt! Så idag har vi förundrats över naturen, och försökt smälta allt vi har sett. men det var det sista vi gjorde, så våran lilla vita Mazda som vi döpt till Flingan, tog oss tillbaka till hostelet, som är det mysigaste vi bott på än så länge. Får se vart flingan tar oss imon!

Rotorua

Publicerad 2013-03-07 09:27:52 i Nya Zeeland,

Vi fick bilen!! La upp en resplan, fråga oss inte hur vi tänkte senare, och tog bilen utmed pacific road, väldigt vackert (allt är väldigt vackert här). Upp o ner i bergen, men efter 2h räckte det. Serpentinvägar så det smällde om det. Efter 3 timmar var vi iaf framme vid cathedral cove, en halvtimmes gång ner till något vackert. Stora vågor, klippor, och fint hav. Tog bilen vidare till Hot water beach, där gräver man sig sin egna lilla pool på stranden, då vattnet under är varmt och kan bli upp till 64 grader. Vi stod med fötterna under sanden och kollade på surfare. Drog vidare, till vår destination för natten, Rotorua. Hur vi nu tänkte när vi valde en stad som va ca 4h bilfärd söder om hot water beach... vi kom iaf fram utan några större problem, mer än, "Linnea, nu kör du faktiskt på fel sida." Men det är det enda, ni kan va lugna! och inget hände. Vi kom fram efter en felkörning och många serpentinvägar senare. Halv 1, och givetvis var hostelet stängt.. Väckte managern hehe. Men vi fick vårt rum! värt.

Cape reinga

Publicerad 2013-03-07 08:04:29 i Nya Zeeland,

Long time no see! vad har vi gjort de senaste dagarna? När vi väl va uppe i Bay of Islands tog vi oss en busstur upp till cape reinga, åkte buss på ninety miles beach, riktigt vackert! Vi besteg en sanddyna på 60 meter och tog oss ner på en sandboard, gick fort! dock räckte det med två ggr, bra jobbigt o gå uppför.. sedan tog bussen oss upp till cape reinga, där Tasmanska och stilla havet möts, sjukt vackert och vilken utsikt! dagen efter var det dags för hemfärd, eller okej, vi hann med en liten hajk upp till en utsikts-plats med en holländsk kille vid namn jason. det va jobbigt men värt. Sen var det tillbaka till Auckland..... vi är trötta på den staden. På kvällen blev det lite barhäng med amerikanarna, väldigt trevligt. så sista natten i Auckland blev bra.

Bilder

Publicerad 2013-03-07 07:49:00 i Allmänt,

Cape reinga

ninety miles beach

Cathedral cove

The hobbiton

Bay of Islands

Publicerad 2013-03-03 05:05:55 i Nya Zeeland,

Vi lever!! vi är framme i bay of Islands, and Its pretty amazing! det är varmt, det är sol och vi bor bra. Åkte på en båttur igår runt öarna, finns 144 öar häromkring. vi fick se delfiner!! bottlenosed dolphins. Kan väga upp till 300 kg. Båten tog oss till Hole in the rock, en stor sten som är från dinousariernas tid, ca 180 M hög, den åkte vi igenom (googla bilder!!). vi fick hoppa av på en liten ö som var väldigt vacker! utsikten var även den vacker. på kvällen var det bbq här på hostelet. gott med kött! kvällen slutade med förfest på vårt rum, förfest på stranden och utgång på baren på hostelet. Där kan man få gratis drinkar om man dansar på baren och visar brösten. Det var det tjejer som gjorde. Och nej, ingen av oss gjorde det. Men det var en riktigt bra kväll! och idag, kl är 17.00 här nu, har jag hängt med två schweizare och en tysk tjej, tog båten över till Russell, tror det var nya Zeelands första huvudstad. Vi satt mest på stranden och hade det gött, njöt över utsikten. Och de andra då? Jo de har vart o hoppat fallskärm!! tror att deras leende kommer va upp till pannan när de kommer tillbaka. hejdå so long!
/L

Change of plans

Publicerad 2013-03-01 10:34:57 i Nya Zeeland,

Idag var tanken att vi skulle ta bilen och köra. Det blev inte så. Efter lite övervägande och ingen bil ledig förrän till måndag bestämde vi oss för att köpa ett buss-pass med kiwiExperience hop on hop off. Så vi har fått spendera en dag till i Auckland, efter en subway var blodsockret uppe igen och vi tog båten till Devonport, en mysig bebodd ö. Strosade runt och drack en kaffe. och kvällen har varit lugn. Imon ska vi upp kl 6! 7.20 går bussen norrut! Whangarei står på schemat.